Hartcoherentie

De wijsheid van het hart                                                                               

Mensen hechten al eeuwen belang aan diverse kwaliteiten van het hart. Dit blijkt uit uitspraken zoals; ‘het hart op de juiste plek hebben’, ‘iemand een hart onder de riem steken’,  ‘waar het hart van vol is, loopt de mond van over’.

Dat het hart betrokken is bij emoties weten we ook; ‘het hart in de keel voelen kloppen’, de schrik sloeg hem om het hart’, ‘zijn hart luchten’,  en ‘vol verwachting klopt ons hart…’

En de wijsheid van het hart blijkt uit: ‘ diep in zijn hart weet hij….’ , ‘hij kan het niet in zijn hart vinden, ‘volg je hart’…

En dat het hart een centrale rol speelt in allerlei religies en spirituele richtingen is ook geen geheim: Tulku Thubten Rinpoche, een Tibetaanse boeddhistische dzogchen-meester zegt;

‘Voor mij is het beoefenen van de HeartMath-technieken een zelfaffirmatie en heeft het veel waarde. Het brengt me naar een plek van een zeer diepe kwaliteit, diepe vrede. HeartMath geeft de pure methode, zonder dat je geloof nodig hebt. Het stelt iedereen in staat om verlichting te vinden zonder navolging van een traditie. Velen hebben het concept, maar hebben geen methode. HeartMath biedt zo’n methode. Ik betwijfel of er ooit zoiets op de planeet bestaan heeft, of er ooit zo’n instituut was als het HeartMath Institute. De intelligentie van de planeet is zodanig geëvolueerd dat de mensen hier nu klaar voor zijn. Het gaat om pure liefde. Het boeddhisme leert ons dit. Pure liefde is het begin en het einde. In die toestand komen wetenschap en bewustzijn samen. Je kunt een agnost zijn, zelfs niet in God geloven, en met HeartMath-instrumenten toch pure liefde creëren.’

De kennis van het hart  

HeartMath heeft aangetoond dat emoties sneller en krachtiger het lichaam beïnvloeden dan gedachten. Positief denken (hersenen) is weliswaar zinvol, maar juist positief voelen (hart) – in combinatie met ademtechnieken – beïnvloeden het patroon van het hart ritme. Het hearth Math® instituut, in Boulder, California, heeft, in samenwerking met neurologen en cardiologen van verschillende universiteiten, jarenlang grensverleggend, wetenschappelijk onderzoek verricht naar het hart.

Zij hebben aangetoond dat het hart …

▪ een eigen neuronaal netwerk (zenuwstelsel) heeft; met voldoende complexiteit om het een ‘hartbreinsysteem te noemen .

▪ meer informatie naar het brein stuurt dan andersom; Het hart kan niet alleen autonoom beslissen maar ook ons emotionele brein en ons rationele brein beïnvloeden.

▪hormonen aanmaakt, bijv. Noradrenaline(aanzetten tot actie), ANF (bloeddruk verlagen), Oxytocine (tolerantie, sociaal gedrag, liefde gevoelens), Dopamine.

▪ dus de harmonie tussen denken en voelen reguleert; en dat het hart een centrale rol speelt bij stress regulatie!

 

Stress reductie door het hart                                              

Langdurig negatieve Stress veroorzaakt depressies en burn-outs en is één van de belangrijkste oorzaken van de hoge bloeddruk waarmee een op de drie volwassen in Europa en Noord-Amerika kampt.Dit inzicht heeft diverse bedrijven bewogen tot een reeks activiteiten, zoals deelname aan stress-seminars, het aanbieden van yogalessen en massagediensten en zelfs extra verlof. Jammer genoeg zijn zulke maatregelen vaak niet langdurig effectief: het ontspannen gevoel na een yogales of van het weekeindje in de natuur gaat bij het eerste gesprek met een gestreste collega of buurvrouw vaak weer verloren. Onze samenleving kent nu eenmaal spanning. Als korte pauzes niet helpen om te ontsnappen aan stress, dan zie je dikwijls dat mensen hun omgeving en omstandigheden gaan veranderen – ze menen dat het probleem wordt veroorzaakt door anderen en door de omgeving. Soms is het zinvol en nodig iets aan de situatie te veranderen maar vaak is het beter te leren om anders op situaties te reageren en je af te vragen hoe je zelf met spanning omgaat. Of in de woorden van het Heart Math  instituut: niet de situaties leveren de stress op, maar de  reacties van de mens op de situaties.

Stress release: voorkomen en loslaten van stress                                                                                          

Heart Math heeft een geïntegreerd pakket van simpele oefeningen ontwikkeld die iedereen dagelijks altijd en overal kan doen. Hierdoor word je minder reactief op situaties en krijgt negatieve stress geen kans.

Een harmonieus variërend – of coherent – hartritme geeft een signaal naar de hersenen dat alles okay is: stress reacties blijven uit. Daarnaast heeft het bewerkstelligen van hartcoherentie een positief effect op je gezondheid/immuniteit, je functioneert effectiever, het bevordert leren en creatief denken en je bent beter in staat helder te communiceren. Je bent kalmer en emotioneel stabieler, kortom: je voelt je blijer en vitaler, en creëert een afstemming en balans tussen je fysiologische, psychologische, emotionele  en spirituele functioneren.

Voor meer informatie over wetenschappelijk onderzoek en effecten van het oefenen van hartcoherentie kun je hier klikken

Een onderzoek uit 1998 wees uit dat een interventie van 30 dagen met hart coherentie oefeningen

▪ de cortisol (stresshormoon) niveaus met 23% deed dalen en de DHEA (opbouwende hormoon) met 100% deed stijgen (McCraty-98).

▪ bloeddruk verlaging waargenomen (McCraty-2003),

▪ daling van depressie symptomen bij hartpatiënten (Luskin 2002),

▪ een verbetering van de levenskwaliteit bij diabetespatiënten (McCraty 2000).

Dr. H. Eysenck, van the University of London, toonde aan dat de kans op het krijgen van kanker en hart aandoeningen bij chronische niet juist gehanteerde stress 6 keer zoveel groter is dan bij roken, verhoogd cholesterol en verhoogde bloeddruk.

Andere studies naar effecten van hartcoherentie training bij onder andere:

▪ HIV: vermindering van klinische symptomen

▪ Hartfalen: 14% verbetering capaciteit

▪ Hoge bloeddruk: daling bloeddruk

▪ Diabetes Mellitis: HbA10 daalt

▪ Fibromyalgie: vermindering pijn en depressie, verbetert functioneren.

Verbetering gezondheidsindicatoren bij:

▪ hartkloppingen

▪ chronisch vermoeidheidsyndroom

▪ fibromyalgie

▪ fobieën

▪ depressies

▪ posttraumatisch stress syndroom etc. (McCraty 2003).

▪ asthma

▪ burn-out

▪ paniek, angst en slaapstoornissen

▪ hypoglycaemie

▪ premenstrueel syndroom

▪ hoofdpijn

En alle deelnemers aan het onderzoek meldden een toename van de kwaliteit van leven!

Uit onderzoek bij diverse grote organisaties onder duizenden managers blijkt het oefeninen van hartcoherentie positieve gevolgen te hebben op productiviteit, personeeltevredenheid en communicatieve effectiviteit (Barrios 1999).

Ook zijn er onderzoeken verricht bij kinderen (Arguelles 2006), tieners (McCraty 1999) en studenten (McCraty 2000): Zij konden allen beter functioneren in de groep, beter concentreren en hadden minder last van examenvrees.

Het oefenen van coherentie                                                                                                                         

HeartMath heeft aangetoond dat emoties veel sneller en krachtiger het lichaam beïnvloeden dan gedachten. Positief denken (hersenen) is weliswaar zinvol, maar juist positief voelen (hart) – in combinatie met ademtechnieken – beïnvloeden het patroon van het hart ritme, wat direct effect heeft op het functioneren van ons zenuwstelsel, hormoonsysteem en onze fysiologie.

Het onderzoek van Heart Math heeft geleid tot een technologie die de fysiologische factoren van stress meetbaar maken. Om je bewust te worden van het effect van je emoties en ademoefeningen kun je werken met dit interactief leerprogramma dat gebruik maakt van biofeedback: je bent via een sensor aan je oor of vinger verbonden met de computer en je ziet real-time de reacties van je hart op verschillende emoties en op je ademhaling.

De combinatie van concentratie op het gebied van je hart, een rustige adem en herbeleving van een dierbare herinnering maakt het hartritme in enkele seconden harmonieus waardoor de afscheiding van gezonde hormonen (DHEA) toeneemt, die van schadelijke stresshormonen (Cortisol) afneemt waardoor het immuunsysteem opveert, en onder andere de gezondheid en concentratie toenemen. Bovendien zorgt een harmonieus/coherent hart ritme voor een uitstraling van een energie veld dat meetbaar is tot zelfs meer dan een meter afstand van het lichaam. Dit veld blijkt (soms onbewust) een positieve invloed te hebben op anderen, die dan ook ‘coherenter’ worden.

In de behandelingen die ik geef kunnen hart coherentieoefeningen gecombineerd worden met bijvoorbeeld acupunctuur, Yoga-oefeningen of coaching.

Wil je echt je stress bronnen en reacties ontmantelen, je emotionele landschap maken, dieper op de stof ingaan en alle tools leren die Heart Math heeft ontwikkeld, en een actieplan op maat maken om hart coherentie-oefeningen in je dagelijks leven in te passen waardoor je je blijvend beter voelt, volg dan: Het Stress Reductie Programma.

 

Dit programma bestaat uit 6 wekelijkse afspraken van een uur tot anderhalf uur waarin je je bewust wordt van je stress bronnen, je stress reacties, je krijgt inzicht hoe emoties en adem je fysiologie beïnvloeden en je leert verschillende vaardigheden  toe te passen om stress te voorkomen en evenwichtiger, gezonder en blijer in het leven te staan, waardoor prestaties op allerlei gebieden verbeteren. Bovendien leer je je zelf en anderen vanuit je gevoel beter te verstaan. 

Heart Math voor kinderen

De Heart Math oefeningen blijken ook zeer effectief voor kinderen met bijvoorbeeld faalangst, met last van prestatiedruk, hyper-sensitiviteit, problemen met concentratie, leren en slapen.                                             Op diverse scholen in Nederland wordt het Heart Math programma aan geboden en hart coherentie in de klas geoefend.                                                                                                                                                                  

Bij mij in de praktijk oefenen kinderen hartcoherentie aan de computer daarna leren ze ook zonder deze feedback hun hartcoherentie -oefeningen toe te passen en te integreren op school en in hun dagelijks leven.

Daarnaast besteed ik veel aandacht aan lichaamsbewustzijn en zelfbewustzijn door onder andere yoga oefeningen, massage, en inzicht-gesprekken, visualsatie oefeningen op het nivo van het kind. Aan het begin en einde van een afspraak hebben we een kort gesprekje: ouder, kind en ik.

Ook kan het voorkomen dat ouders en kinderen samen hart coherentie oefeningen doen waarbij, als dat kan, het kind de ouder uitleg geeft. Het blijkt dat dit de eigenwaarde van het kind bevordert, de onderlinge communicatie verbetert en dat er meer wederzijds begrip ontstaat.

Voor meer informatie:

▪ www.heartmath.org of op www.heartmathbenelux.com

▪ http://www.chivo.nl/modules/news/article.php?storyid=188&keywords=hartcoherentie

▪ artikel Ode nr 77: http://nl.odemagazine.com/doc/0077/Een-verandering-in-je-hart-verandert-alles/

▪ artikel in de Happinez: nr.5 – 2007

▪ Het boek van David Erwan Schreiber: “uw brein als medicijn”

Natuurlijk kun je altijd mailen of bellen (zie contact)

Ervaringen:                                                                                                                                                        

Jaap 17 jaar: Ik heb geleerd de energie die ik heb, goed te gebruiken, bijvoorbeeld met concentren, en dat je positiviteit/energie niet zozeer van andere mee krijgt, maar dat je dat uit jezelf haalt. En ik voel me minder afhankelijk van anderen, daarmee bedoel ik èn dat je niet afhankelijk ben van hun mening èn dat je minder hulp van anderen nodig heb. Ik bedacht me ook dat jouw hulp me heeft geholpen met de juiste keuzes te maken.          

Daan 16 jaar: Erna heeft me geleerd in mezelf te vertrouwen, recht op te lopen maar ook om op mijn hoofd te staan. Ik kan nu tot rust komen wanneer ik dat wil.                                   

Joost, 13 jaar: Erna heeft mij geleerd hoe ik coherent kan zijn, blijven en weer worden tijdens moeilijke momenten. Zo blijf ik in balans.Het is fijn om bij Erna te zijn, zij geeft je een rustgevend gevoel. Haar uitstraling is rust.                                                                                                                                 

Joke Norendaal: Erna gaat respectvol en heel voorzichtig te werk. Zij kan goed luisteren en voelen, zij weet welke (combinatie) van methoden (acupunctuur, hart coherentie, healing) helend zijn en een antwoord zijn op je vraag. Erna biedt de juiste tools om zelfstandig en krachtig je eigen hart te volgen.                                                                                  

Monique: Mij lukt het bijzonder goed om in deze drukke tijd bij mezelf te blijven! Dat is een meer dan fijn gevoel!! Met 2 kleine kinderen volop in de Sinterklaas-spanning is dat ook wel nodig en gelukkig kan ik er voor hun als rustpunt zijn!                                                                                                                                                                                                                                                  

Corry: Een aantal jaren geleden heb ik je leren kennen als poweryoga docent. De lessen heb ik als heel plezierig ervaren. Toen ik een jaar of twee geleden klachten kreeg heb ik mijn 1e afspraak bij je gemaakt. Wat ik bij jou zo fijn vind is dat je niet alleen de klacht behandeld , maar de gehele mens. Je hebt me geleerd om goed naar mijzelf en naar anderen te luisteren. Je hebt me verschillende tips gekregen om mijn lichaam en geest gezond te houden, die ik dagelijks toepas. Inmiddels heb ik 2 workshops bij je gevolgd, die zeker de moeite waard zijn en waar ik met een fijn gevoel aan terug denk.    

Cheron: Het helpt me om te relativren als ik de tijd neem om rustig te ademen.

Arjanne: nu ik al even met deze methode bezig ben, ervaar ik wel dat het me goed doet.
het lijkt wel of ik blijer ben...:) ondanks de omstandigheden die soms best wel heftig zijn     

Linda: "Ik ben bij Insideout Healing gekomen met slaapproblemen door stress. Door de behandelingen en het advies over hoe ik anders met situaties om  kan gaan, slaap ik weer goed en  kan ik nu beter met stress omgaan. Ik raad Insideout Healing bij iedereen aan, het heeft mij heel goed gedaan".

Lindsy: "Een leergang waarin ik ook het besluit nam, met mijn hoofd, om werk te maken van mijn non-dualiteit. Dank Erna! Lichaam en geest snappen en vertrouwen elkaar steeds meer. Tegenwoordig zijn meditatie en beweging een meestal onmisbaar deel van het ochtendritueel. Ik mis het als het niet past. Ik zorg steeds vaker dat het past".                                                                                                                                                                                                                                                                               

Vragen? Ik hoor graag van je!

Je kunt me ook vinden op: