Insideout Healing

Als kind viel het me al op dat je aan iemand zijn lichaamstaal en uitstraling kon merken hoe die zich waarschijnlijk voelde en op de opleidng voor fysiotherpie raakte ik nog meer geintersseerd in de interactie tussen lichaam, denken en emoties. Na mijn opleiding fysiotherapie in 1984 werkte ik in verschillende praktijken.  Ik volgde een avond studie psychologie. Daar leerde ik over de invloed van ons denken op gezondheid en over de nadelige gevolgen van stress. In 1987 opende ik mijn eigen praktijk voor fysiotherapie, en ik werkte daarbij vaak als fysiotherpeut in de sport. Naast mijn praktijk was een yoga centrum gevestigd, ik was nieuwsgrierig volgde een proefles en ben sindsdien aan yoga blijven doen ! Zo leerde ik dat bewust combineren van adem en beweging het effect van fysieke oefeningen vergroot en dat een rustige diepe manier van ademen balans brengt in het autonoom zenuwselsel en een gevoel van rust geeft.

Ik leerde alles over de energie systemen van de mens en de wisselwerking tussen psyche, lichaam, emoties en energie. De jaren daarna studeerde ik acupunctuur waarbij deze wisselwerking aan de orde is en er aandacht is voor de oorzaak van klachten en niet alleen voor de symptomen. Ook bij acupunctuur staan adem, energie en balans centraal. Tijdens de SIVAS-opleiding aan het Instituut voor Energetische Geneeskunde opgericht door Ton van Gelder, leerde ik een testmethode om het energiesysteem, maar ook het effect van voeding uit te testen bijvoorbeeld of iemand op bepaalde voeding intolerant of allergisch reageert.

Daarna volgde ik opleidingen voor poweryoga docente en kinderyoga docente. Nu kon ik mensen helpen om in balans en tot rust te komen en het zelfgenezend vermogen te versterken. Echter ik merkte dat zodra mensen in hun stress omgeving kwamen negatieve stress reacties de kop op staken. Dus zocht ik naar een manier om mensen te leren hun stress in het moment zelf te hanteren en die vond ik: Heart Math biedt een methode om door middel van hartcoherentie oefeningen – simpele oefeningen, waarbij adem en gevoel centraal staan – altijd en overal stress reacties voor te zijn of stress direct te hanteren. Daarna heb ik opleidingsdagen gevolgd over psycho-somatiek bij Henk Fransen, de interactie tussen lichaam, emoties, gedachten,relaties energie en ziel, en hoe je die lichaamstaal kunt verstaan.

Naast mijn opleidingen heb ik mezelf op persoonlijk en professioneel vlak ook ontwikkeld door het doen van consulten bij collega's en middels intervisie gesprekken, door te reizen waarbij ik allerlei workhops en retreats volgde zo verbleef ik India een week op een Ashram en volgde ik Yoga lessen in eht buitenland en dat alles blijf ik doen. Hierdoor heb ik onder andere geleerd mijn hoogsensitiviteit als kwaliteit in te zetten en kan ik ook anderen daarbij helpen.

Al mijn kennis en vaardigheden gebruik ik om mensen te helpen inzicht te krijgen in zichzelf en hun proces,  ze leren zich bewust te blijven van zichzelf, hun mogelijkheden en hun grenzen, ze leren te luisteren naar zichzelf en ze leren waar ze blij van worden  en energie van krijgen, wat hun talenten zijn en hoe ze hun zelfgenezendvermogen kunnen optimaliseren, kortom ze leren in hun eigen kracht te staan en rust te vinden in zichzelf !

Tijdens mijn werk in de reintegratie sector merkte ik dat veel jonge mensen vaak niet hebben geleerd waar ze energie van krijgen, wat bij hun past, en hoe ze hun grenzen kunnen herkennen, erkennen en hanteren. Dat raakt me en daarom werk ik graag met kinderen om hun al datgene aan te reiken wat ze op school vaak niet leren: hoe ze bij zichzelf kunnen blijven en hun grenzen kunnen aangeven, kunnen leren tot rust te komen en in balans te zijn, wat het effect is van bepaalde voeding op hun welzijn. Hoe ze hun zelfvertrouwen en eigenheid kunnen ontwikkelen en weten waar ze energie van krijgen wat hun telenten zijn en wat hen blij maakt. En hoe ze zich op een ontspannen manier kunnen focussen en optimaal kunnen leren.

When I was five years old my mother always told me that happiness was the key to life. When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down “happy”. They told me I didn’t understand the assignment, and I told them they didn’t understand life.’ 

                                                                                                                                                                                        John Lennon